Έχουμε επανειλημμένα αναφερθεί σε
τεχνικές χειραγώγησης. Στο προ-προηγούμενο άρθρο, ο συναγωνιστής ισχυρίζεται ότι έχει
λανθασμένα επικρατήσει η άποψη ότι η δεξιά έχει δύο τάσεις, τη λαϊκή δεξιά και
τους φιλελεύθερους. Το θεωρεί ότι είναι κατάλοιπο του παρελθόντος. Μπορεί να υπάρχει
μια άλλη εξήγηση. Ίσως είναι αποτέλεσμα της προπαγάνδας άσπρο - μαύρο από τη
πλευρά των φιλελεύθερων.
Εάν είσαι δεξιός και δεν είσαι
φιλελεύθερος, τότε είσαι αναγκαστικά οπισθοδρομικός λαϊκός δεξιός. Δεν υπάρχει
τίποτα ενδιάμεσο. Τη προπαγάνδα άσπρο-μαύρο την είχε επισημάνει συναγωνιστής σε
ένα επιχείρημα του Τατσόπουλου που έχουν εκφράσει και πολλοί άλλοι προπαγανδιστές.
Η δεχόμαστε αυτή τη μορφή της καταπιεστικής και εκμεταλλευτικής ΕΕ η γινόμαστε
μια χώρα σαν την Αλβανία του Χότζα. Η προπαγάνδα άσπρο-μαύρο είναι πολύ
συνηθισμένη. Κάθε μέρα την ακούω η την διαβάζω πολλές φορές. Εάν δεν συμφωνείς
η χώρα να είναι «μπέστε σκύλε αλέστε» στο θέμα της λαθρομετανάστευσης, τότε είσαι
ξενοφοβικός ρατσιστής. Ο προπαγανδιστής
διατυπώνει μόνο δύο εναλλακτικές. Η μία είναι η θέση του και η άλλη κάτι το ακραίο
η αποκρουστικό.
Μια άλλη τεχνική χειραγώγησης είναι
το πακέτο καλού-κακού. Πακετάρουν κάτι καλό μαζί με κάτι κακό που θέλουν να περάσουν.
Προβάλλεται το καλό ενώ το κακό αποκρύπτεται. Αυτό κάνουν πχ οι νεοφιλελεύθεροι
στην Ελλάδα. Πακετάρουν τον νεοφιλελευθερισμό μαζί με προοδευτικές η συντηρητικές
θέσεις, ανάλογα με το ακροατήριο που απευθύνονται. Προβάλλουν αυτές τις θέσεις
και τον νεοφιλελευθερισμό τον αποσιωπούν. Ο Μητσοτάκης τονίζει στο ακροατήριο
του τις προοδευτικές θέσεις ενώ ο Γεωργιάδης τις συντηρητικές γιατί αυτές είναι
που πουλάνε στα ακροατήρια τους. Βέβαια κάτι παρόμοιο κάνουν και οι
σοδιαλδημοκράτες. Τονίζουν την κοινωνική δικαιοσύνη ενώ ο κρατισμός αποσιωπάται.
Ο έλεγχος του αντιθέτου είναι ακόμη
μια τεχνική. Συχνά πίσω από αυτούς που παρουσιάζονται ως αντίθετοι είναι οι ίδιοι.
Πολλοί μνημονιακοί εμφανίστηκαν αρχικά ως αντιμνημονιακοί. Σκοπός ήταν ο έλεγχος
της αντιμνημονιακής αντίδρασης έτσι ώστε να καταλαγιάσει. Στην ίδια πάντα
λογική πίσω από κόμματα της αριστεράς μπορεί να βρίσκεται το κεφάλαιο. Επίσης πίσω
από το οργανωμένο έγκλημα η την τρομοκρατία μπορεί να βρίσκονται παρακρατικοί
μηχανισμοί.
Ισχύει επίσης το «άλλο τι
φαίνεται και άλλο τι είναι». Οι Μητσοτάκηδες δηλώνουν κεντρώοι. Η Αλεξάνδρα
Μητσοτάκη είναι πρόεδρος της Action Aid Hellas
που σκοπό έχει την καταπολέμηση της φτώχειας και της ανισότητας. Τόσο οι πολιτικές
που υποστηρίζουν όσο και οι πράξεις τους προάγουν την οικονομική ανισότητα και
τη φτώχεια. Αυτοί που υποστηρίζουν την οικονομική ανισότητα και τη τάξη των
πλουσίων δεν μπορεί να αυτοπροσδιορίζονται κεντρώοι. Είναι απλά ακροδεξιοί. Υποκρίνονται ότι είναι ενάντια στον κρατισμό ενώ οι ίδιοι είναι οι πιο κρατικοδίαιτοι. Ξεγελούν
όμως το κόσμο και καταφέρνουν να γίνονται πιστευτοί.
Η ΝΔ υποκρίνεται το πατριωτικό
κόμμα αλλά ελέγχεται από ξένες δυνάμεις. Άλλα πατριωτικά κόμματα ελέγχονται από
ξένες δυνάμεις. Κόμματα που προτείνουν το χριστιανισμό ως βασικό χαρακτηριστικό τους
ακολουθούν αντιχριστιανικές πολιτικές. Υποτιθέμενα σοσιαλδημοκρατικά κόμματα
δεν έχουν καμία σχέση με την σοσιαλδημοκρατία. Η λίστα είναι ατέλειωτη. Οι
οικογένειες που στήριξαν τον ναζισμό, υποκρίνονται τώρα ότι είναι ενάντια στο
ναζισμό.
Εδώ μπαίνουμε σε ένα πολύ ενδιαφέρον
θέμα. Ο φασισμός έχει αντικατασταθεί από τον οικονομικό φασισμό. Όπως ο φασισμός
δεν έχει κανένα σεβασμό στην ανθρώπινη ζωή έτσι και στο νεοφιλελευθερισμό οι
ανθρώπινες ζωές είναι άνευ σημασίας μπροστά στους νόμους της αγοράς. Ο
ιμπεριαλισμός και η αποικιοκρατία αντικαταστάθηκαν από τον οικονομικό
ιμπεριαλισμό και την οικονομική αποικιοκρατία. Οι χώρες δεν χρειάζεται να
υποδουλωθούν πλέον στρατιωτικά γιατί μπορούν να υποδουλωθούν οικονομικά. Η
Ελλάδα έχει υποδουλωθεί οικονομικά μέσω ελέγχου από ξένα κέντρα ΜΜΕ, εταιρειών
δημοσκοπήσεων, επιχειρηματικών ομίλων, κομμάτων και πολιτικών. Στην αποικιοκρατία
είχαμε μια τάξη πλουσίων ξένων και μια άλλη τάξη φτωχών ιθαγενών. Στην Ελλάδα έχουμε μια τάξη πλουσίων εκπροσώπων
ξένων κέντρων και τους υπόλοιπους φτωχούς ιθαγενείς. Εάν κανείς δεν εκπροσωπεί
ξένα κέντρα τότε η μοίρα του είναι η εξαθλίωση.
Χ. Β.